„Żółta czapka”
Katarzyna Ryrych
Bajki mają wiele twarzy. Kojarzą nam
się z fantastycznym otoczeniem i postaciami mającymi cechy, jakie nie występują
na co dzień. Jednak nie zawsze muszą być dalekie od tego, co nam znane.
Niekiedy mówią o sprawach, jakie znamy i oswajają problemy.
Koledzy i koleżanki mają lepsze
pomysły od Kuby, a zwłaszcza Maciek. Ten to zawsze wie jak ich zainteresować i
potrafi zrealizować wszystko to, o czym im mówi. Kto by nie chciał być taki jak
on? A jeśli nie ma się takiej pewności siebie? Najlepiej głośno nie mówić o
tym, co się wmyśliło, bo co jeżeli okaże się, że się nie miało racji? Stojąc z
boku i nie wychylając się ze swoim zdaniem jest o wiele bezpieczniejszą pozycją
niż powiedzenie na głos tego, co siedzi w głowie. Jednak czasem los przewrotnie
sprawia, iż trzeba odegrać rolę, jakiej tak się bało. Czy Kuba będzie w stanie
zastąpić Maćka, gdy ten ze złamaną noga nie będzie mógł tak jak zawsze
zaplanować i poprowadzić wycieczki rowerowej? Los wskazuje na chłopca, jaki
unikał dzielenia się swoimi ideami. Kto lub co może mu pomóc i czy to w ogóle
możliwe?
Bajki niosą z sobą nie jedynie morał,
lecz również pełnią funkcję terapeutyczną, edukacyjną, a nawet relaksacyjną.
Mogą być narzędziem by zbliżyć się do dzieci, wzmocnić z nimi kontakt oraz pomóc
im. Nie oczekujemy zbyt dużo od tych utworów? Jeżeli przyjrzeć się im bliżej to
szybko przekonamy się, że dobrze nadają się do takich celów. Niektóre z nich są
własne tworzone by pomóc starszym pomóc młodszym, a tym drugim dać impuls do wyrażenia
emocji, z jakimi nie potrafią lub trudno sobie radzą. „Żółta czapka” pozwala właśnie
nazwać i wskazać uczucia, mogące ograniczać dziecko w kontaktach nie tylko z rówieśnikami.
Już głośne czytanie jest pierwszym krokiem w bajkoterapii, kolejne są dokładnie
wyjaśnione i pokazane jak je wykonać z korzyścią dla obu stron. Warto też pamiętać,
że na użytek pracy terapeutycznej bądź edukacyjnej warto zrobić odpowiednie
szkolenie. Jednakże książka daje również gotowe narzędzia do rąk między innymi
dla rodziców, jacy dzięki czytaniu i realizacji gotowego scenariusza otrzymują możliwość
pracy z dzieckiem nad jego pewnością siebie.
Bajka do pobrania bezpłatnie na
stronie:
Za możliwość przeczytania